Open brief aan het IOC

Beste IOC,

Met lichte verbazing heb ik zondag kennis genomen van uw beslissing om squash niet toe te laten tot de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo. Hoewel ik op dit moment de logica achter dit besluit nog even mis - waarschijnlijk als gevolg van de emotie die zich van mij meester heeft gemaakt na het aanschouwen van het schitterende rollenspel in Buenos Aires - zal ik ongetwijfeld over een aantal jaren begrijpen hoe u tot deze wijze keuze bent gekomen. Met ruim zevenduizend jaar ervaring in één zaal kan het niet anders zijn dan dat u met elkaar de wijsheid in pacht heeft, en dat ik als ‘jong broekie’ in de toekomst ongetwijfeld ga inzien dat uw beslissing volstrekt logisch en legitiem is.

Hoewel ik er zelf in de toekomst dus wel achter denk te komen, zou ik u toch willen vragen om mij - en de miljoenen andere squashers op deze aardbol - alvast uit te leggen hoe het komt dat een sport die vier maanden geleden volgens uw eigen organisatie niet meer voldeed aan de Olympische voorwaarden, de voorkeur krijgt boven mijn favoriete sport. Graag zou ik tevens de voorzitter van de worstelfederatie willen verzoeken om voor de mondiale squashbond te komen werken. Iemand die er in minder dan een half jaar tijd voor heeft gezorgd dat worstelen mondiaal weer in ontwikkeling is, miljoenen extra TV-kijkers trekt en een grote blik met nieuwe jonge worstelaars heeft opengetrokken, moet wel een magiër zijn. Zo iemand wil ik ook wel graag als leider zien van de squashsport!

Op dit moment kan ik uw beslissing (nog) niet los zien van de gemiddelde leeftijd in de zaal met keuzeheren, maar zonder twijfel heeft dat geen invloed gehad. Accepteert u daarom alvast mijn excuses voor het geval ik op enig moment, nadat mijn emoties zijn weggetrokken en ik weer logisch kan nadenken, tot de conclusie kom dat mijn gevoel onjuist blijkt te zijn. Ook zeg ik maar meteen sorry voor het feit dat ik denk dat de heer Poetin met zijn connecties op de één of andere manier van (grote) invloed is geweest met zijn voorliefde voor worstelen. Ook deze gedachtegang zal in de toekomst fout blijken te zijn, evenals het gebruik van de termen vriendjespolitiek en persoonlijke belangen die ik hier in deze brief dan ook maar beter achterwege kan laten. De reprimande die worstelen kreeg voor het breken van de ‘campagneregels’, en het feit dat de bobo’s van de worstelbond in hun presentatie toegaven jarenlang structurele fouten te hebben gemaakt, is vanzelfsprekend ook niet relevant. Iedereen verdient tenslotte een tweede kans, toch?

Nu heb ik nog een bord voor mijn kop, maar uiteindelijk zal ik wel begrijpen dat squash het niet verdient om deel uit te maken van de Olympische Spelen. De glazen baan is ouderwets, squash gaat te langzaam en is veel te makkelijk, de sport is nog steeds niet goed in beeld te brengen, Ramy Ashour en Nicol David zijn geen goede rolmodellen, de campagne van de Wereld Squash Federatie was ronduit onthutsend en nog belangrijker… geen van de topsquashers zou mee willen doen aan de Olympische Spelen. Ze kunnen wel zeggen dat ze hun gouden WK-medailles willen inruilen voor een kans op Olympisch eremetaal, maar dat gelooft toch niemand?

Hoewel ik nog een aantal jaren moet rijpen alvorens ik uw besluit (volledig) kan begrijpen, en het toekomstperspectief van de huidige generatie topsquashers en squashtalenten ietwat vertroebeld is, wil ik u met deze brief toch alvast bedanken voor het beste wat u voor squash kon doen. Door ons voor de derde keer op rij een knock-out te bezorgen, is de kans groot dat wij geen miljoenen meer gaan verspillen om mee te doen aan uw fantastische theatershow. Wij kunnen ons daardoor weer volledig focussen op onze eigen sport en ervoor zorgen dat de twintig miljoen wereldwijde beoefenaars dagelijks plezier beleven aan ons vreemde spelletje. Mocht u dan over een jaar of veertig alsnog besluiten dat squash op de Olympische Spelen behoort, dan weet u ons wel te vinden!

Tommy Berden

Profielfoto van Tommy

Over Tommy Berden

Tommy Berden is een voormalig topsquasher. Berden werd in 2001, 2003, 2004 en 2005 Nederlands kampioen en bereikte de 22e plaats op de wereldranglijst. Na drie keer aan zijn slaghand geopereerd te zijn, om (af)gescheurde pezen te 'repareren', besloot de destijds 27-jarige Almeerder in 2007 zijn profloopbaan op te geven. Sindsdien houdt Berden zich ...

Nicole Beumer

Heartbreaking.........kan niets anders zeggen

11 september 2013 om 19:54
    Patrick v.

Ik was ook zeer verbaast over de uitslag. Zeker nadat ik alle presentaties had gezien (zondag op het live blog) de vragen had aanschouwd en de voorzitter van worstelen echt zag worstelen bij de beantwoording van de laatste kritisch gestelde vragen. Ongelooflijk triest én jammer dat een traditioneel bolwerk niet kiest voor een verjongende snelle sport als squash.

11 september 2013 om 15:15
    Cees B.

Zo waar, zo frustrerend, zulke boeven.....

9 september 2013 om 14:18
    Rob

Spijker op zijn kop! In het Engels vertalen en gauw doorsturen naar het IOC...............

9 september 2013 om 10:41

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?