Anjema's adviesAnjema’s advies (deel I)

In de herfst van mijn carrière lijkt me het mooi jou, jong opkomend topsquashertje van Nederland, een aantal tips te geven. Tips voor een leven als professional, voor een leven on the road, of gewoon voor als je tanderosie wil voorkomen. Tot huilens toe heb ik in sommige gevallen schade en schande geleden voordat ik tot de volgende wijsheden kwam. Hier volgt, gratis en voor niets, een short-cut naar iets meer ervaring. Hier volgt, gratis en voor niets, een onweerstaanbare portie ongevraagd advies, dus luister goed!

1)        Geef nooit ongevraagd advies
Zeg ook nooit ‘luister goed’. Op het moment dat je dat zegt, luistert niemand meer.

2) Train kort
Liever tijdens een korte training jezelf de correcte dingen en juiste wedstrijdintensiteit aanleren, dan eindeloos op die baan staan om te kunnen zeggen dat je meer uren maakt dan een ander.

3) Koop een koffer
Geen squashtas, maar een (lichte) koffer met vier wieltjes en een uitschuifbare handgreep. Veel overzichtelijker inpakken dan een tas, en kies vier wieltjes in plaats van twee. Een verschil van dag en nacht in reisgemak!

4) Neem géén stoel bij de nooduitgang
OK, dus je wil extra beenruimte in het vliegtuig? Vaak zijn mensen die zo’n stoel aanvragen niet alleen lang, maar ook breed of dik. Uiteindelijk zit jij dus tussen die dikzakken gepropt, die niet zelden neiging tot snurken hebben. Gevolg: irritatie, insomnia, algehele malaise. Een reguliere stoel aan het gangpad is het best.

5) Leer van verschillende coaches, maar volg één pad
Het gaat niet om van hoevéél coaches je dingen leert, hoevéél input je krijgt, het gaat erom hoe hard je met die informatie aan de slag gaat. Informatie vergaren is één ding, maar een skill je eigen maken is waar je vooruitgang ligt.

6) Luister muziek
Voor een wedstrijd, in je hotelkamer, in het vliegtuig etc. Muziek verplaatst het accent in je hersenen van het cognitieve (denk) gedeelte naar je gevoelswezen. Het gevoel/ritme wat je nodig hebt op de baan.

7) Jetlag: draai meteen mee met de nieuwe tijdzone
Hoe moe je ook bent na je 12-urige vlucht, zet door die eerste dag! Blijf wakker. Loop buiten wat rond. Doe een rustige workout. En ga pas naar bed wanneer de locals dat doen. Als je de eerste dag verprutst, door een middagdutje van vier en een half uur, duurt het nog een week voordat je gelijk loopt.

8) Spring weer op het paard
Ga de dag na die pijnlijke verloren partij meteen weer naar de club en sla een balletje. Het hoeft niet per se een zware training te zijn, maar herstel je vriendschap met je racket, de bal en de baan.

9) Slaap uit
Slaap = herstel. Hoewel het natuurlijk heel stoer is om Rocky-style om vijf uur ‘s ochtends op te staan en te gaan trainen, gaat het simpelweg ten koste van je herstel. Als je twee trainingen per dag doet, kan je die beter op latere tijdstippen, met tussentijds minimaal vier uur rust, uitvoeren.

10) Voorkom tanderosie
Het drinken van sportdrank is een van de grootste oorzaken van tanderosie. Spuit de sportdrank rechtstreeks je keel in, of neem een slok water na.

11) Speel wedstrijden
Je kan trainen tot je een ons weegt, met de beste spelers/coaches ter wereld, maar uiteindelijk draait het om wedstrijden. Het is een totaal andere handigheid. De enige manier om die handigheid te leren, is om het veel te doen.

12) Hou je Nederlandse accent
Vooral in Amerikaanse en Canadese kroegen heb je met je Nederlands accent goud in handen. Luid bestellen en vriendelijk lachen!

Profielfoto van Laurens Jan

Over Laurens Jan Anjema

Laurens Jan Anjema is het grooste gedeelte van het jaar onderweg om zijn grote droom na te jagen; wereldkampioen squash worden. Hiervoor maakt hij duizenden vlieguren, komt hij in alle uithoeken van de wereld en ontmoet hij veel bijzondere mensen.

Reacties

  • Tom Wijmenga
    Tom Wijmenga

    Leuk! Ik kijk uit naar deel II :D

    27 juni 2016 om 15:52

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?