Spelregels

Natuurlijk kun je gewoon lekker een 'balletje slaan' met je maatje, zonder je al te druk te maken om officiële regels. Maar als je er dan toch een wedstrijdje van maakt is het wel zo leuk om je aan de spelregels te houden. En die zijn bij squash helemaal niet zo ingewikkeld. Natuurlijk kan er altijd discussie ontstaan, vooral wanneer er om een 'let' wordt gevraagd, maar de overige regels spreken eigenlijk voor zich.

  1. Het spelHet spel

    Speel om en om de bal. Het spel stopt als:

    • De bal op of boven de rode lijn uitkomt, de bal is dan uit (soms zijn de lijnen blauw, wit geel of groen)
    • De bal op of onder de tin komt, de bal is dan down.
    • De bal 2x stuit voor je slaat, of 2x op je racket komt, dan is de bal not up.

    Toss met het racket wie de opslag mag beginnen.

     
  2. De opslagDe opslag

    Je mag kiezen of je van links of rechts met de opslag begint. Bij de opslag moet minstens 1 voet binnen het serveervak staan, zonder daarbij een lijn te raken, de andere voet mag overal staan.

    Sla de bal op de voormuur boven de serveerlijn en onder de uitlijn (en daarna eventueel op de zijmuur). De bal moet dan in het ontvangstvak komen en mag daarbij de rode lijnen 1 en 2 niet raken.

     
  3. De ontvangstDe ontvangst

    De ontvanger mag overal staan, als hij de serveerder maar niet in de weg staat. De beste plaats is in het midden van het ontvangstvak. Je kan de bal meteen (zonder stuit) slaan of eerst 1 maal laten stuiten en dan slaan. Verdedig door de bal hoog achterin te slaan (lengteslag of cross lob). Val aan met een snelle slag.

    De serveerder mag naar het midden van de baan, bij de ”T”, mits hij de ontvanger niet hindert als deze gaat slaan.

     
  4. Puntentelling

    De officiële puntentelling is de puntperrally. Als je een rally wint, krijg je er een punt en mag je (weer) serveren. Als je aan service was gebleven, moet je wel serveren vanuit het andere serveervak.

    Een game win je als je als eerste 11 punten behaalt. Bij 10-10 verleng je tot iemand 2 punten meer heeft (2 punten verschil).

    De wedstrijd (match) win je door als eerste 3 games te winnen (best of 5 games).

    Voorbeeld squashtermen bij wedstrijd

    • Jan serveert, Elly ontvangt, best of 5 games, 0-0

    • Als Elly bij 5-3 serveert en dan de rally wint: 6-3

    • Als Elly bij 5-3 serveert en Jan de rally wint: hand-out, 4-5

    • Als Elly serveert bij 10-3: 10-3, gameball

    • Als Elly de 1e game wint: 11-3, game voor Elly

    • Als Elly bij de 2e game begint: Elly leidt, 1-0, 0-0

    • Als Jan 2e game wint: 13-11, game voor Jan

    • Als Jan 3e game begint: stand is 1-1, 0-0

    • Als Elly de 5e game wint: 11-6, Elly wint 3-2

  5. Stroke, let of no letStroke, let of no let

    1. Als de tegenstander in de slag naar de voormuur staat (binnen de driehoek van bal naar voormuur) speel niet door maar stop. Je krijgt een stroke ofwel je wint de rally en krijgt een punt.

    2. Als de tegenspeler net buiten de driehoek staat stop dan ook voor de veiligheid. Je krijgt een let ofwel de rally wordt opnieuw gespeeld.

    3. Maar als er geen hinder van de tegenstander was, dan krijg je een no let en verlies je de rally

     
  6. Stroke, let of no letStroke, let of no let

    Als je de bal wilt slaan, maar je tegenstander staat dicht bij je, stop dan.

    Je krijgt een stroke als hij in je zwaai staat (zie driekwart cirkel).

    Je krijgt een let als je bang bent hem te raken, maar hij je nog voldoende ruimte geeft.

    Als je helemaal geen hinder ondervindt, dan krijg je een no let.

     
  7. TurningTurning

    Als je om je as draait of als de bal achter je langs gaat en je daarna de bal wil spelen, dan heet dat een turning. Je bent even de bal kwijt en het is dus gevaarlijk om de bal te slaan. Stop dan en je krijgt een let.

    Speel je toch, raak je de tegenstander met de bal, dan krijgt je tegenstander het punt. Dat is gedaan, omdat je in deze gevaarlijke situatie de bal niet mag slaan. Stop altijd en je krijgt een let.

     
  8. Beslissing: Stroke, let of no let

    Als je stopt, omdat je tegenstander je hindert, vraag je dan het volgende af:

    Was er echt voldoende hinder van je tegenstander? Nee > No let
    Ja    
    Had je de bal kunnen halen en spelen en deed je er moeite voor?  Nee > No let
    Ja    
    Deed je tegenstander alle moeite om hinder te voorkomen?  Nee > Stroke
    Ja    
    Moest je nog naar de bal toe om de bal te slaan?  Ja > Let
    Nee    
    Je tegenstander stond dus te dicht bij de bal toen je wide slaan  Ja > Stroke
     

 

Reacties

  • Frank B.
    Frank B.

    Als ik mijn racket naar de bal gooi en maak daarmee een punt, is dit dan geldig of niet?

    Gr. Frank

    18 augustus 2013 om 9:59
  • marcel k.
    marcel k.

    Ik wil voor het eerst gaan squashen om een beetje conditie op te bouwen. Ik wil beginnen met solotraining. Leuk om hier de basisregels te leren kennen

    9 augustus 2013 om 0:08

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

Deze maand in SquashLife: Interview met Amr Shabana, Elf stellingen met Marc Veldkamp, Squashtips van Peter Nicol, Vlaams talent Nele Gilis, NK-overzicht 2014, Milou van der Heijden breekt door, het laatste toernooinieuws, Eredivisie & diverse columns.