Stretchen met Allistair McCaw

Movement preparation: een must voor squashers van elk niveau

Als ik squashers een warming-up zie doen, dan zijn dat meestal de geijkte statische stretchoefeningen die weliswaar ook in ons Athletes' Conditioning programma een rol spelen, maar dan juist na een training of wedstrijd! Want dan ben je warm. En een warme rubberband kun je nu eenmaal verder uitrekken dan een koude, toch?

Stretchen én aanspannen!

Oké, denk bij Movement preparation eerst maar eens aan een auto die al een tijdje buiten in de kou staat. Die moet ook eerst warm worden voordat die goed functioneert. Voor je lichaam leidt een goede voorbereiding tot een verbetering van de mobiliteit, flexibiliteit en stabiliteit, bovenop een toename van snelheid en explosiviteit. En je moet je realiseren dat de kans om snel en wendbaar te zijn op de baan afneemt als je niet ''los'' of flexibel bent, omdat je spieren niet adequaat geprikkeld worden.

De basis bestaat, net als bij het traditionele stretchen, uit een proces om de spieren te verlengen. Maar het grote verschil is dat je de spier in de opgerekte positie tegelijkertijd ook nog aanspant en gebruikt. Door de spieren juist op dat moment te spannen, stabiliseer je alle kleine spiertjes eromheen namelijk ook. En dat verbetert je postuur en prestaties en vermindert je kans op blessures.

Ten tweede, en dat is eigenlijk het belangrijkste, gaan we die kleine spieren vervolgens ook nog activeren, waardoor ze altijd beschikbaar zijn en actief mee gaan doen bij de beweging. Bij elke speler die ik voor het eerst zie, merk ik altijd dat er op zijn minst één groep spieren totaal niet mee doet. Bij squashers zijn dat meestal de hamstrings, waardoor andere delen van het lichaam, zoals de bilspieren, heupen en onderrug, dit juist gaan compenseren. Deze overbelasting leidt tot onbalans in de spieren en veroorzaakt in veel gevallen de blessures. Athletes' Conditioning (AC) movement preparation zorgt er niet alleen voor dat je je spieren wakker schudt voor je workout, maar ook dat ze dat de rest van de dag nog blijven ook.

Op basis van mijn ervaring met tennissers en squashers kan ik eerlijk zeggen dat squash hogere fysieke eisen stelt aan het menselijke lichaam. De aard van het spel is agressiever en explosiever. Juist daarom is een goede warming-up van groot belang voor spelers op elk niveau, dus niet alleen voor de elite! Het bereidt je lichaam voor op de onvoorspelbare en chaotische bewegingen die je op de squashbaan moet maken.

Voordelen van Movement Preparation

  • Verhoging van je lichaamstemperatuur
  • Actieve verlenging van je spieren
  • Verbetering van je balans
  • Verbetering van mobiliteit, stabiliteit en kracht
  • Legt een basis voor verbeteren van snelheid, wendbaarheid en reactievermogen
  • Activeert gericht alle spiergroepen
  • Stelt je in staat om complete lichaamsbeweging uit te voeren

Allistair

Terug naar Tips&Tricks

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

  • Gene G.
    Gene G.

    Hoi Allistair, goed verhaal. Heb je wellicht hyperlinks voor me waar ik waar ik goede MP oefeningen kan zien? Of kun jij ze beschrijven?

    Alvast dank!

    Grtz,

    Gene.

    7 oktober 2011 om 10:37

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!