Squashtraining op de atletiekbaan

Commit to get 'squash fit'

Ken je de uitdrukking: 'Speel geen squash om fit te worden, word fit voordat je gaat squashen?' Een waarheid als een koe. Ik reis veel voor mijn werk en ik mis het squashen echt als ik onderweg ben. Ik ben net terug uit de Verenigde Staten en het eerste dat ik deed toen ik terug kwam, was mijn squashbuddy Tony De Cuba (beter bekend als Tony Montana) uit Almere bellen. Gisteravond ging ik gelijk een balletje slaan met hem en besloot een paar punten te spelen. Na vijf punten begon ik door te krijgen hoe ´out of shape´ ik was. Mijn conditie was zo slecht dat ik de welbekende tijdrekkers als 'veters los' moest gebruiken om mezelf extra tijd te geven om op adem te komen. Tijdens een rally liet Tony me minimaal vier keer alle hoeken van de squashbaan zien en voelde het alsof ik zojuist de top van de Mount Everest had beklommen. Ik stond te happen naar adem. Het drong tot me door dat ik onderweg moet proberen om op de een of andere manier specifieke squash fitnesstraining te doen. Terwijl ik mezelf toch redelijk fit vind. Tijdens de derde game (ja, die haalde ik nog), voelde ik mijn coördinatie en stabiliteit verdwijnen. Ik bewoog me onhandig, was totaal niet lichtvoetig meer en liep het risico om door mijn enkel te gaan. Squash is een hele geschikte sport om fit te worden, maar om er echt plezier in te hebben moet je wel over basisconditie beschikken. Als je niet fit en alert bent, kun je niet snel denken en reageren. Squash is een sport voor snelle denkers en het spelletje vraagt ook nogal wat van je lichaam, hoe fit je ook bent. Squash is onvoorspelbaar en daarom hou ik er zo van, je weet nooit wat je te wachten staat!

Professionele spelers brengen vele uren door op de baan, slaan duizenden ballen en perfectioneren hun nicks, boasts, drives, drops, enzovoort. Maar naast de tijd op de baan, spenderen ze ook veel tijd in de gym en op de atletiekbaan. Hun doel? Blessurevrij blijven en het maximale uit hun atletische potentie halen. Ze begrijpen dat deze twee elementen cruciaal zijn om beter te kunnen presteren. Dit geldt niet alleen voor de pro's, maar voor iedereen, ongeacht leeftijd, die zijn of haar spel wil verbeteren.

Wat je niveau op dit moment ook is, of hoe slecht je wel niet in conditie bent, je kunt er wat aan doen zonder dat je uren in de fitness hoeft door te brengen. Het gaat om een committment om fitter, sneller en beter te worden. Maar, hoor ik u zeggen, ik moet mijn squashwedstrijdjes al in een veel te volle agenda proppen. Dan heb ik goed nieuws voor u. Speelt u bijvoorbeeld zo'n drie uur in de week squash dan kunt u met een uurtje extra uw squashprestaties met 25 procent verbeteren. Ik kan u talloze voorbeelden hiervan overhandigen.

Topspelers adviseer ik om bijna de helft van hun tijd die ze op de squashbaan doorbrengen aan fysieke training te doen. En dat hoeft niet altijd heavy stuff te zijn, zoals court sprints of gewichttrainingen. Recreanten met een fulltime baan of studie zou ik daarentegen adviseren om tegenover elk uur squash ongeveer 20 minuten conditietraining te doen. En ben je allergisch voor fysieke training, weet dan dat ook de meeste profs er een bloedhekel aan hebben. Maar de tijd die je er investeert, bespaar je later aan blessures.

Een eenvoudig schema voor iemand die drie keer per week traint zou er als volgt uit kunnen zien:

  • Dag 1 – 45 minuten squash en 20 minuten beenoefeningen
  • Dag 2 – 45 minuten squash en 20 minuten stabiliteitsoefeningen
  • Dag 3 – 45 minuten squash en 20 minuten snelheidstraining

 
Top 5 voor fitte squashers

  1. Mentale kracht
    De belangrijkste spieren van je lichaam zit in de 20 centimeter tussen je oren. Squash is een sport die snelheid van denken vereist, te vergelijken met schaken. Je moet altijd één zet vooruit denken en slimmer zijn dan je tegenstander. 
  2. Sterke benen
    Een squasher heeft sterke en soepele benen nodig om de complete baan te bestrijken. Een squasher voelt de vermoeidheid het eerst in zijn benen. Al dat rennen, bukken en sprinten haalt als een dolle de snelheid uit je benen.
  3. Sterk lichaam
    Je romp is de basis van je lichaam. Een sterke romp zorgt voor controle en balans en stelt je in staat om vaak en snel te draaien en zorgt kortom voor efficiënter bewegen op de baan. Snelle en goede bewegers op de baan hebben altijd een goed getrainde romp.
  4. Hoog anaerobisch niveau
    Squash is een explosieve sport met korte krachtsinspanningen en korte rustperiodes. Een echte intervalsport. Ik heb testen gedaan met atleten die tot 200 hartslagen per minuut komen na een lange en uitputtende ralley. Hoe anaerobisch fit je bent, bepaalt dan hoe snel je herstelt. Wat heeft het voor zin om een zwaar bevochten punt te verdienen als je daarna de rest van de wedstrijd uitgeteld bent?
  5. Herstel
    Als laatste wil ik aandacht vragen voor een goed herstel. Je training of wedstrijd is net zo goed als je herstel van de vorige. Squashen vereist onderhoud, net als auto rijden. Als je lang door gaat, kom je jezelf tegen op een gegeven moment. Herstel kun je bevorderen door middel van stretchen, yoga en massages, bijvoorbeeld met een foam roller.

Allistair

Hoofdpagina Tips&Tricks

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!