Functional Movement

Functional Movement

Iedereen traint hard en veel en vaak, toch? Ik heb gehoord dat Jantje wel 10 keer per week traint, en ook nog eens 5 wedstrijden speelt. Nou bij coach “Alfred Lot” trainen ze wel 16 keer per 10 dagen heel erg hard..

We kennen het wel, die gesprekken op de clubs en achter de banen en langs de velden.
Maar wat trainen die atleten dan eigenlijk? En zou je dat wel willen kopiëren?! Als het goed is train je volgens een bepaald plan voor jaren, ook wel periodisering genoemd. Daarin zijn alle middelen verwerkt die nodig zijn om jou als speler beter te maken. Helaas is het zo dat de praktijk ons leert dat er zaken worden overgeslagen en er niet volgens een structurele aanpak gewerkt wordt. Zeg maar gerust “Oefenstofdiaree “

Om te weten welke oefeningen er aangeboden moeten worden, wil je vooral weten wat iemand nog niet goed kan en wat de reden daarvan is. Een bijzonder goede tool is het zgn. functional movement screen. In 7 testen wordt gekeken hoe het met de mobiliteit, stabiliteit, flexibiliteit en spierkracht van het lichaam is gesteld. (Deep Squat, Hurdle step, Inline lunge, Shoulder mob, active leg rase, Trunk Stability push up, Rotary Stability, Clearing test)
BalansbalFunctional
Hiervoor is een deskundig oog nodig die moet beoordelen wat de reden van een compensatie in een bepaalde beweging is. Vervolgens worden er oefeningen meegegeven die onderdeel van de dagelijkse trainingen moet gaan uitmaken. Zo kan de balans in het lichaam terugkomen en zullen blessures achterwege blijven. En heel belangrijk is dat er een basis gecreëerd wordt om het lichaam zwaarder te kunnen gaan belasten.

Het kan dus best zo zijn dat een atleet meer aan flexibiliteit ipv krachttraining moet gaan doen! En moet focussen op bv zijn linker zijde . Niet onbelangrijk lijkt me... De FMS is een prettig hulpmiddel in het samenstellen van een goed trainingsprogramma. Uiteraard kijk je ook naar het totaal pakket van de sport (er). Wat is functioneel in Squash en past bij de atleet. Daarover een andere keer meer.

Zorg in elk geval voor variatie in het trainen van je lijf. In de sportschool naast je toestel rondje ook met free motion oefeningen aan de slag. Goed voor je coördinatie en ‘t voorkomt stijfheid. Als je linker been minder goed is in het maken van uitvalspassen? ; begin en eindig dan je training er mee. Kan je niet naar rechts uitstappen omdat je dan naar achteren valt? Dan zul je iets aan je mobiliteit in je enkel en heup gewricht/lage rug moeten doen.

Vaak voel je wel wat verbeterd moet worden in een bepaald bewegingsverloop/patroon .
Praat er met je trainer over en doe er samen iets aan. Analyseer/definieer het. Probeer eens met verschillende voetenstanden een boast lengte ralley te spelen. Doe solo’s met het werken en slaan naar verschillende hoeken toe met variatie in voetenstanden. Wordt bewegelijk, en roest niet vast in gewoontes.

Volgende keer gaan we dieper in op het periodiseren.
Voor nu een gezond, sportief en gelukkig 2013 !

@RCSteenwijk , Squashgroeten Jan Willem Koopman

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!