Laurens Jan Anjema stretchen

Geduld, planning, discipline en investeren in jezelf

Om echte successen te boeken zijn tijd, planning, energie steken in, discipline en geduld belangrijke ingrediënten. En bovendien vereist het een serieuze investering in jezelf.

Iedere atleet heeft op weg naar de top duizenden, zo niet tienduizenden uren doorgebracht op de baan, op het veld of in de gym om hun fysieke en sportspecifieke kwaliteiten te ontwikkelen. Maar elke sporter die uiteindelijk succesvol is gebleken, zal je vertellen dat het niet deze uren waren die het verschil maakte op weg naar de top. Nee, de kleine investeringen die ze in zichzelf hebben gestoken, zorgden er uiteindelijk voor dat ze zich wisten te onderscheiden van de hevige concurrentie die in elke sport aanwezig is.

Maar hoe investeer je eigenlijk in je eigen prestatie, buiten het grote aantal uren dat je met je sport bezig bent? Het antwoord is zowel complex als heel eenvoudig, want er zijn zo veel verschillende manieren om dit te doen. Een simpel voorbeeld is het lezen van een boek, want dan investeer je in je eigen kennis.

Zelden zie, of merk je, direct resultaat nadat je een boek gelezen hebt, maar elk boek opent je hersenen voor nieuwe informatie. Bovendien vergroot het je mogelijkheid om te leren en neemt je kennis over bepaalde zaken toe, wat zich uiteindelijk een keer zal terugbetalen. Ik heb al zo vaak een boek gelezen waar ik in eerste instantie niets aan had. Maanden of jaren later kwam ik er toch achter dat ik iets uit het boek had gebruikt om bijvoorbeeld door zware tijden heen te komen.

Mijn voorkeur gaat uit naar het lezen van boeken over 'zelfverbetering' of 'mindset'. En ik moet toegeven dat bijna elk van de ruim 100 boeken die ik over deze onderwerpen heb gelezen, op het vorige lijkt. Maar als ik slechts één nieuw ding van een boek opsteek, dan is mijn kennis van zaken al weer toegenomen. Sterker nog, één regel of stukje tekst dat ik lees, kan mij helpen op een moment dat ik het echt nodig heb. Als een coach ben ik dan ook altijd op zoek naar nieuwe informatie om de atleten die ik begeleid beter te maken.

Wat denk je van geduld? Ik geloof er heilig in, als voormalig atleet en huidige coach, dat geduld een van de moeilijkste en meest uitdagende aspecten is in het leven van een professionele sporter. We willen namelijk allemaal succes en we willen het ook allemaal nu en niet morgen.

Iedere keer dat je een training hebt ondergaan, merk je weinig tot geen verschil. Je lichaam verandert niet zichtbaar in één trainingssessie en ook je prestaties gaat niet ineens spectaculair vooruit. Maar als je consequent tijd en energie steekt in je 'work-outs', dan pluk je daar na verloop van tijd absoluut de vruchten van. Kracht, uithoudingsvermogen, explosiviteit, power, flexibiliteit en snelheid hebben stuk voor stuk tijd nodig om zich te ontwikkelen en te verbeteren.

Hoe zit het met het omgaan van blessures? Het zijn hierbij niet de medicijnen, het revalidatieproces of de veranderingen in je dagelijkse routine, die het moeilijkst zijn. Nee, het is het geduld en de tijd kunnen opbrengen om de blessure te laten genezen. Blessures horen nu eenmaal, helaas, bij de carrière van een professionele atleet. Ik geloof er heilig in dat de manier waarop sporters mentaal omgaan met tegenslagen, uiteindelijk ook bepaald hoe snel en hoe sterk ze terugkomen. En opnieuw is geduld hier dus het sleutelwoord.

Laten we ook eens kijken naar voeding. In mijn opinie is de wijze waarop je er nu uit ziet een rechtstreekse reflectie van hoe je eet en hoe je voor jezelf zorgt. Ik geloof ook dat iemands dieet, of nog sterker iemands dagelijkse eetgewoontes, laten zien hoe gedisciplineerd hij of zij is. Naast de vereiste discipline komt ook hier het woord geduld weer om de hoek kijken. Als je gezonde keuzes maakt in je eetpatroon, dan zie je niet gelijk resultaat als je de volgende dag wakker wordt. Op langere termijn zul je echter merken dat je meer energie hebt, dat je organen beter functioneren en dat je uiteindelijk ook betere prestaties kunt leveren op sportgebied of in je werk.

Je volgende stap is planning. En laat me beginnen met het belangrijkste: KEEP IT SIMPLE.

Begin met het opschrijven van twee simpele, heldere doelstellingen die je wilt bereiken in de drie onderstaande gebieden:

  1. Mindset      (zelfkennis, zoals lezen)
    Voorbeeld: Mijn doel is om een boek of autobiografie per maand te lezen om mijn zelfkennis te verbeteren.
  2. Voeding      (dagelijkse eetpatronen)
    Voorbeeld: Mijn doel is om minder suiker te eten en minimaal 8 glazen water per dag te drinken.
  3. Beweging      (oefenen)
    Voorbeeld: Mijn doel is om de kwaliteit in mijn fitness training te verbeteren en meer te stretchen.

Zoals eerder gememoreerd zul je op korte termijn niet gelijk de vruchten plukken van je nieuwe plan van aanpak. Maar als je hier dagelijks mee aan de slag gaat, dan zul je na verloop van tijd merken dat het je niet alleen makkelijker af gaat, maar ook dat je resultaat gaat beginnen te voelen. Langzaam zal je zelfvertrouwen groeien, je focus verbeteren en je discipline en mentale weerbaarheid toenemen. En dat komt je prestatie gegarandeerd ten goede.

Dus begin vandaag nog met het maken van kleine dagelijkse investeringen in jezelf en heb een klein beetje geduld. Want in de toekomst zal deze mentaliteitsverandering zich dan zonder enige twijfel uitbetalen! 

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!