racketcentrum steenwijk

Kracht

Deze keer gaan we wat voorbeelden bekijken van ‘kracht’. Er zijn vele vormen van kracht (bv. absolute kracht, snelkracht, krachtuithoudingsvermogen), waarbij het belangrijk is dat kracht vooral functioneel moet zijn. Een body-builder kan bijvoorbeeld heel veel gewicht wegdrukken, maar zal (mede) daardoor niet goed kunnen bewegen op de squashbaan.

Het explosieve karakter en de duur van een squashwedstrijd zorgen ervoor dat meerdere type kracht benodigd zijn tijdens het squashen. Vooral snelkracht en krachtuithoudingsvermogen moeten goed getraind worden om van het begin tot het einde snel naar voren te kunnen bewegen en wendbaar te zijn. Het naar de bal toe stappen en weer snel terug bewegen vraagt veel van het lijf, en niet alleen van de benen. Vooral een sterke romp speelt een cruciale rol. De romp is namelijk het fundament voor het lichaam om kracht te kunnen overbrengen en een belangrijke schakel om in balans te blijven. Verwacht dan ook niet dat je alleen door te squashen veel sterker wordt. Je zult buiten de baan een solide basis moeten gaan leggen.

Er zijn verschillende manieren om kracht te trainen. Zo kun je aan de slag met je eigen lichaamsgewicht, in de gym met apparatuur of losse gewichten of bv. met een tube. Trainen met een tube is ideaal om met lichte weerstand de snelkracht van de schouder-, arm, rug- en rompspieren te trainen. Een tube is makkelijk mee te nemen, overal te gebruiken en je kan er legio oefeningen mee doen voor het versterken en onderhouden van je lijf. Ook combinaties van krachtoefeningen en beweegvormen is erg goed voor squashspelers. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen gaan bewegen naar de hoeken (lees: ghosten), terwijl je squashmaatje een elastiek dat om je lichaam is gebonden vasthoudt. Hiermee leer je onder weerstand looppatronen te trainen. Je kiest een aantal hoeken uit die je zo goed mogelijk imiteert op het gebied van lopen en slaan. Varieer daarbij in het aantal hoeken, de intensiteit en de mate van weerstand die je geeft.

Tenslotte nog twee filmpjes van oefeningen die je kunt gebruiken. Een goede oefening is het uitvoeren van lunges, ofwel uitstapbewegingen. Het uitstappen in verschillende richtingen (zie video) kan je het beste rustig opbouwen. Eerst vanuit stand, en geleidelijk aan met meerdere passen, vaart en eventueel zelfs (enkel)gewichten. Gebruik hierbij een racket in de hand om de werkelijke situatie op de baan zoveel mogelijk na te bootsen.

Op het volgende YouTube filmpje zie je een zwaardere vorm van krachttraining voor de benen van een goed getrainde atlete die in een dynamische vorm haar explosiviteit aan het trainen is. De oefening wordt verzwaard door de zachte ondergrond en de verschillende hoogtes van de vlakken. Om deze te kunnen uitvoeren heb je echter wel een sterke basis nodig.

Heb je een vraag over het bewegen op de baan, stel die dan via Twitter  aan:
@squashlife en/of @RCSteenwijk.

Volgende keer gaan we in op de component uithoudingsvermogen.
Veel plezier op de squashbaan.

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!