Need for Speed

Need for Speed

Als we denken aan snelheid, denk je al snel aan atleten als Carl Lewis, Usain Bolt en wat dichter bij huis Nellie Cooman. Sprinters dus. De meestal wat 'explosieve' type atleten hebben een aantal overeenkomsten, zoals een goed reactief vermogen, een snelle eerste actie en een duidelijk zichtbaar versnellingsvermogen. Ze kunnen als geen ander accelereren. De kaf van het koren wordt gescheiden op de laatste meters. Waar anderen stil lijken te vallen kunnen de toppers hun maximale snelheid behouden. Het is fantastisch om te zien hoe souplesse/ontspanning en snelheid dikke vrienden zijn.

Verkrampen heeft onmiddellijk invloed op het bewegen. De oorzaak van het moeilijker bewegen kan meerdere redenen hebben. Iemand die 400 meter sprint heeft het bijzonder zwaar als hij/zij na 300 meter de bocht uitkomt. Dit heeft te maken met de verschillende energiesystemen die zich in het menselijk lichaam afspelen. Vooral op maximale snelheid ga je het na 25 tot 30 seconden erg moeilijk krijgen. Je directe voorraad energie is op, en je lijf maakt overuren om je toch te kunnen geven wat je vraagt. Zonder nu in te gaan op de fysiologische principes is het duidelijk dat dit letterlijk en figuurlijk energie kost.

Het accelereren komt ook bij squash en tennis, en in grotere mate bij bijvoorbeeld voetbal, voor. Bij deze sporten moet de speler niet alleen goed kunnen accelereren, maar ook decelereren, lees vaart minderen of afremmen. Zoals eerder al besproken traint een spelsporter dit door bv shuttle runs of pendels te lopen. Als squasher wil je snel kunnen reageren, versnellen en decelereren zonder dat je je maximale snelheid ooit zal bereiken. Om de souplesse te waarborgen, en de techniek te trainen, moet je wel off court als een sprinter trainen. Je wilt namelijk het vermogen in je spieren vergroten zodat je batterij lekker vol zit, lang mee gaat en na gebruik snel weer opgeladen is.

Om te weten wat voor vermogen en power een atleet heeft zal je dit moeten gaan testen. De spelers met wie ik werk doen dit off court met de zogenaamde 'muscle lab' testen. Die meten verschillende onderdelen die je als trainer nodig hebt om krachttraining en snelheidstraining goed op elkaar af te kunnen stemmen. Ook doen we maximaal testen die de anaerobe drempel meten en de hoeveelheid lactaat bij verschillende snelheden en weerstanden. Een voorbeeld van een testonderdeel is 15 seconden 'counter movement' sprongen met en zonder gebruik van de armen, waarbij we de gemiddelde spronghoogtes en power meten. Klik hier

Wat maakt het nou uit of je rechtdoor sprint of beweegt op de squashbaan? Probeer eens voor jezelf op de baan 25 seconden op 90% van je maximale snelheid te ghoasten en dan 45 seconden te wandelen. Dit herhaal je 4 tot 6x. Doe eenzelfde training off court in het bos, waar je 25 seconden alleen maar rechtdoor loopt/sprint. Je zult gelijk het verschil merken .. ;-)

Need for speed en tot de volgende keer.

Jan Willem Koopman @rcsteenwijk

 

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!