Ontspanning/spanning

Ontspanning/spanning

Het is voor veel sporters moeilijk met wedstrijdspanning om te gaan. Een gezonde spanning en de bijbehorende adrenaline zijn natuurlijk nodig voor een topprestatie, maar op cruciale momenten kunnen ze omslaan in zenuwen en dat leidt weer tot verkramping. Ook hier geldt dat als je er vaker last van hebt, je met ademhaling in training al veel vooruitgang kunt boeken. Natuurlijk kun je de zenuwen in een training niet nabootsen, maar dat is ook niet de bedoeling. Wel kun je bijvoorbeeld voordat je slaat heel bewust inademen en bij het maken van de slag juist weer bewust uitademen. Als je deze ademhalingstechniek onder de knie hebt, kun je dit ook in de wedstrijd toepassen. Dit zorgt ervoor dat je dan meer gefocust bent op je ademhaling dan op de stand van de wedstrijd, met gevolg dat de spanning die je parten speelt afneemt. Veel topsporters gebruiken overigens yoga en meditatie om zich beter te kunnen ontspannen in een wedstrijdsituatie en ook dat werkt erg goed.

Babette Hoogendoorn

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

  • olivier d godts
    olivier d godts

    Eindelijk spreek je over ademhaling,een onderwerp waar (in squash) quasi geen aandacht aan geschonken wordt.

    Zo belangrijk om veelvuldige redenen die je deels benoemde.

    8 november 2012 om 2:26

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!