Plannen en programma’s

Het is weer even geleden dat we het bij onze “tips corner” over de “LOB” hebben gehad. De meeste spelers ontwaken momenteel uit hun “zomerslaap” en zijn weer in volle voorbereiding op het nieuwe squashseizoen.

Sommigen hebben de zomerperiode gebruikt om zich te verbeteren in specifieke onderdelen van het squash. Daar wil ik het in dit stukje even over hebben. Er wordt mij vaak gevraagd hoe een “squashprogramma” moet opgesteld worden. Het allerbelangrijkste is dat je de doelstellingen die je wil bereiken, dat je die op papier zet. Dit zal als basis dienen in je squashontwikkeling. Als je niet weet waar je heen wil, zal je een beetje doelloos rondzwerven en kom je niet tot concrete verbeteringen in je squash. Indien je de doelstellingen op papier hebt, kan je een analyse van jezelf maken ( of door je coach). Hier ga je dan de specifieke onderdelen in kaart brengen. Zelf werk ik met de volgende componenten: techniek, fysiek, mentaal, tactiek en lifestyle. Als je binnen de onderdelen aan kan geven waar je in wil verbeteren en op welke termijn, dan kan een plan van aanpak opgesteld worden.

Je moet er van uit gaan dat je ongeveer een viertal keer per jaar echt kan “pieken”. Dat maakt het voor professionele squashspelers vaak moeilijk want de kalender is redelijk vol en er veranderen soms op het laatste moment dingen binnen de kalender. Een ander probleem is dat je vaak niet weet of je in het toernooi binnen komt, dit wanneer je ranking te laag is. Dit heeft allemaal invloed op je programma. Indien je ergens specifiek naar een evenement wil toewerken, moet je ongeveer 12 weken op voorhand met het programma beginnen. De eerste periode van deze 12 weken zal vooral gebaseerd zijn op basis, techniek en fysieke schema’s op basis van aërobe inspanningen. De tweede periode zal de trainingsduur iets korter zijn, maar wel intensiever, veel intervaltraining, pressure sessions,… De derde fase wordt heel specifiek gewerkt met veel speed sessies, matchplay en tactical games. Dit is natuurlijk even in grote lijnen hoe een programma er uit ziet, maar het is natuurlijk wel een gecompliceerd gegeven.

The “off season “ periode speelt ook een belangrijke rol, want dat is het moment om technische veranderingen aan te brengen. Dit vergt meestal heel veel mentale sterkte voor de spelers, die na een zwaar seizoen zich niet willen/ kunnen focussen op de aanpassing van hun techniek. Want doordat je technisch dingen gaat veranderen, zal je squashniveau in eerste instantie achteruit gaan en dat voelt niet prettig natuurlijk. Eens je techniek aangepast zal je niveau gestegen zijn, maar dat is vaak moeilijk te begrijpen voor sommige spelers. Verder wordt de “off season” periode gebruikt om je fysieke basis te verbeteren. Dit is je basisconditie die dient als platform om van daaruit te gaan pieken. Hoe beter je basis, hoe harder je kan trainen en hoe fitter je zal worden. Dus in deze periode kan je veel duurwerk doen, zoals: mountainbiken, lange tochten fietsen, duurlopen, zwemmen, power walking, … Dit zijn allemaal zaken die je in deze periode perfect kan doen om je fysiek te verhogen.

Om dit soort zaken heel specifiek te kunnen doen, zijn er inspanningstesten mogelijk. Hieruit kan afgelezen worden hoe je de conditie kan verbeteren. Verder zijn er tal van testen die je op de squashbaan kan doen.

Bij aanvang van het seizoen is het dan zaak om de eerste wedstrijden te plannen en op basis daarvan je eerste schema van het seizoen af te stemmen. Zoals eerder gezegd, het opstellen van doelen is essentieel om goed met je sport bezig te zijn. Na iedere “cycle” ook even evalueren wat er goed ging en op welk onderdeel je misschien  de volgende “cycle” wat meer aandacht moet geven.

Ik wens jullie allemaal een enorm succesvol en mooi squashseizoen toe!

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!