Presteren tijdens wedstrijden

Je hebt hard gewerkt, je bent fysiek sterker geworden en je techniek is nog nooit zo goed geweest. Het enigste probleem is dat deze vooruitgang niet te zien is in je wedstrijden. Dit moet wel een van de meest frustrerende dingen zijn wat kan gebeuren als sporter.

Ik ben vaak in de situatie gekomen dat mijn training perfect was, reisde de halve wereld over en speelde dan een matige wedstrijd en verloor in de eerste ronde.

Ik ergerde me niet want ik speel goed genoeg, maar ik wist dat ik veel beter kon spelen, vooral door de omstandigheden van training en reizen speelde ik minder goed. De kunst om alle aspecten uit je spel te halen op het goede moment is een uitdaging, het is lastig om alles op het juiste moment te laten lopen. Ik heb veel geleerd over het moeten presteren of in ieder geval een redelijk niveau halen. Meestal door het verliezen van deze eerste rondes of een lucky win.

Het ideale scenario was om in de eerste paar toernooien de eerste ronde te winnen met 3-1, ik speelde niet mij beste wedstrijd maar het was goed genoeg. Ik zou hoe verder ik in het toernooi kwam beter spelen. Dit kon gevaarlijk zijn als je een tegenstander trof die zijn beste squash speelde. Ik moest dan scherper zijn dan verwacht. Welke techniek kan je gebruiken om beter te spelen als het nodig is?

Het eerste is om te kijken naar de voorbereiding: Het gaat niet over een uur voor de wedstrijd maar de avond daarvoor. Heb je goed geslapen, goed gegeten en ben je mentaal fit?

Het is belangrijk om te weten wat je nodig hebt tijdens je eerste wedstrijd. Als je fysiek al moe bent doe dan een betere warming-up om je beter te laten voelen. Zorg dat je op zulke moment altijd genoeg eet en drinkt. Door aan zulke dingen te werken kan je je tactiek veranderen en beter spelen als dit nodig is. Zonder deze voorbereiding heb je een slechte start en speel je sneller een slechtere wedstrijd.

Probeer tijdens de warming-up te kijken hoe je je voelt en in wat voor situatie je zit. Als je geen bal raakt zorg dan dat je niet gefrustreerd word.

Probeer in deze situatie te kijken wat er fout gaat en verander kleine dingen. Sta ik te dicht op de bal, te ver weg, sla ik te hard of heb ik geen goede focus etc. Door deze aanpassing zal je warming-up beter eindige en ben je klaar voor je wedstrijd.

Probeer je in de wedstrijd te focussen op twee aspecten, namelijk hoe je speelt en wat er beter kan. Focussen op negatieven gevoelens haalt je spel naar onder. Haal wat wedstrijd situaties terug en probeer daar aan te werken. Blijf positief! Begrijp wat je doet en werk aan je fouten.

Dit is een klein voorbeeld hoe ik me voorbereid voor een wedstrijd.
Heel veel succes tijdens toernooien en wedstrijden

Peter Nicol

 

 

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!