Foamroller

Rollen voor herstel

Hoe vaak heb je niet ergens gehoord of gelezen dat een speler die in een bepaalde ronde op schitterende wijze een hoger aangeslagen tegenstander heeft verslagen, de volgende dag teleurstelde? Waarbij vaak de termen ''vermoeide benen'' of ''geen energie meer'' naar voren kwamen als reden. De oorzaak: ze waren niet in staat om snel genoeg te herstellen van de voorgaande wedstrijd. De mate waarin je herstelt van je vorige sessie of wedstrijd, bepaalt uiteindelijk je volgende prestatie. Want als je lichaam niet in staat is geweest om voldoende te herstellen, dan kun je simpelweg minder rendement halen uit je volgende inspanning.

Ik geloof heilig in het gezegde ''Jouw volgende prestatie is net zo goed als het herstel van je laatste''. En met dat gegeven in mijn achterhoofd stel ik de programma's van mijn atleten samen, waarin herstel en regeneratie een net zo belangrijke rol spelen als training, voeding en mentale gesteldheid.

"In my opinion recovery is probably one of the most overlooked aspects in an athletes program."

De squashsport eist fysiek gezien heel veel van het menselijke lichaam en zaken als spierrestrictie, ofwel stijfheid, leiden onherroepelijk tot slechter bewegen op de baan, snellere vermoeidheid en blessures. In mijn jaren als prestatietrainer in squash heb ik geleerd dat veel coaches en spelers zich voornamelijk richten op trainen en spelen, waarbij het herstellen van inspanningen vaak vergeten wordt of een ondergeschikte rol speelt. Ik zie zo vaak dat atleten een geweldige inspanning leveren in hun training, waarna ze vervolgens als een gek door hun cooling-down en stretching routines heen lopen. En hierbij missen ze de belangrijkste aspecten van hun ''Pre-habilitation'' fase (het voorkomen van blessures), namelijk de ''post performance body maintenance''. Ofwel het onderhouden van het lichaam na inspanning. Het belang van een programma waarin goede herstelmethodes na trainingen en wedstrijden zijn opgenomen, is cruciaal in de vooruitgang van een speler. Want het doel is om elke training weer overload te creëren en dus het maximale te halen uit een atleet, zodat het belangrijk is om zo fris mogelijk aan elke sessie te beginnen.

The better your recovery, the faster your progress will be

De meest voorkomende hersteltechnieken die tegenwoordig gebruikt worden door atleten zijn sportmassages, aquatherapie (o.a. rennen in een zwembad en stretchen in het water), yoga en stretching. Deze leveren allemaal gegarandeerd een bijdrage aan het herstelproces, maar het probleem is bijna altijd dat er een tijdje overheen gaat na afloop van een training, voordat een dergelijke methode daadwerkelijk wordt toegepast. Dus wat is de beste manier om deze belangrijke periode tussen de training en het begin van de herstelperiode te overbruggen? Mijn atleten rollen op een 'foam roller' zodra ze hun workout hebben beëindigd.

Waarom foam rolling?

Gedurende inspanningen bouwen wij spanning op in onze spieren en gewrichten. Door gelijk na de workout zelfmasserende oefeningen te verrichten op een simpel stukje schuim kan onmiddellijk ''soft-tissue'' spanning gereduceerd worden en wordt het herstelproces versneld. De foam roller kan daardoor vergelijkbare voordelen opleveren als ''deep-tissue'' massage. Het verbeteren van de flexibiliteit en het laten afnemen van de spierspanning helpt ervoor om blessures tegen te gaan en zorgt bovendien voor minder spierpijn met als gevolg dat de functie van het lichaam en de bijbehorende prestatie verbetert. Een spier moet je zien als een elastiek. Hoe verder je het elastiek stretcht, hoe verder deze terecht komt als je hem weer los laat. Als je de elasticiteit in je spier kunt verbeteren door een toename in flexibiliteit, dan zorgt dat dus voor een toename in power en bijbehorende betere prestaties.

De foam roller is een van de meest effectieve instrumenten die je zelf kunt gebruiken. Het vermindert niet alleen de chronische spierspanning en spierpijn, veroorzaakt door het spelen van wedstrijden of andere bewegingsvormen, maar het herstructureert ook jouw skelet systeem, zodat het meer in lijn komt met de zwaartekracht. Het is bovendien simpel te gebruiken, aangezien je alleen je eigen lichaamsgewicht laat rollen op de ronde foam roller. Hiermee masseer je de beperkingen in de normale rekbaarheid van het weefsel weg. Foam rolling (self myofascial release) staat gelijk aan het krijgen van een massage van een sportmasseur, zonder dat je daar voor hoeft te betalen. Je hebt dan ook altijd een eigen fysiotherapeut, chiropractor of sportmasseur bij de hand. Dat gezegd hebbende kan ik een massage van een sportmasseur of fysiotherapeut nog steeds van harte aanbevelen.

Allistair

Foamroller bestellen

cialis geweldige seks Kun je een zaadlozingviagra erectiepillen-bestellen.net check deze link hier nu zonder-recept-online.net

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Plaats nu als eerste je reactie.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.

Nog geen account?

Word nu abonnee van SquashLife MagazineSquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

SquashLife Magazine

In elke editie: (Inter)nationale topspelers, TMG-Jeugdtopper, de 11 stellingen met, achtergronden, columns en meer!